фирми продукти
представяме
работа
 
Столичната община ще тегли заем от 381 млн. лева за строежа на още 6 км метро

МетроСтоличната община ще изтегли заем до 195 500 000 евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), за да финансира строителството на метрото. Парите ще отидат за отклонението на третата линия от ул. "Шипка" при Военна академия през кв. "Слатина" до бул. "Цариградско шосе". На днешната сесия Столичният общински съвет одобри доклада за заема, внесен от зам.-кметовете Дончо Барбалов и Ангел Джоргов.

Стойността на отклонението с дължина 6 км е 280.2 млн. евро, като от тях 95.9 млн. евро ще е съфинансиране от общината. Правителството на Кирил Петков обеща да финансира с 40 млн. лева от държавния бюджет този участък от метрото. Проектът включва и изграждане на шест метростанции - при ул. "Шипка" - кв. "Гео Милев" - ж.к. "Слатина" - София Тех парк/Зала "Арена Армеец" - бул. "Цариградско шосе". Засега не се обсъжда дата за началото на строителството.

Предложение: Метрото да е само до бул. "Шипченски проход"

Последните две станции - София Тех парк/зала "Арена Армеец" и бул. "Цариградско шосе", да отпаднат от проекта и със спестените пари да се построи продължение на метрото, но в 150-хилядния жк "Люлин", където нуждата е далеч по-належаща. Това предложи общинският съветник Симеон Ставрев от "Демократична България". Доводите му: зала "Арена Армеец" не е далеч пеша от планираната метростанция на бул. "Шипченски проход" в кв. "Слатина", а и натовареността с пътници до последните две станции няма да е е висока. Прогнозата в проекта сочи, че в "София Тех парк" в бъдеще ще работят 40 хил. души, но това съвсем не е гарантирано, отбеляза Ставрев. Той напомни, че експлоатацията на метрото е свръхскъпа - 1 км пробег на един автобус струва 3 лева, на трамвай - 6 лева, на метровлак - 22 лева (доскоро беше 16 лева). "За да е рентабилно метрото, то трябва да е пълно с пътници, а тези две последни станции няма да ги осигуряват", обясни той. Борис Бонев от "Спаси София" го подкрепи, като напомни, че досегашните прогнози за натовареност с пътници и по другите линии на метрото не са се сбъднали.

Натовареността на този участък няма да е 40 хиляди пътници, а ще са 70 хиляди (на ден), сочат първоначалните разчети, опонира зам.-кметът Ангел Джоргов. Свиването на трасето с 2 км няма да спести много пари. При избрания способ за дълбаене с къртица най-скъпо е сглобяването и монтирането й под земята, както и после нейното изваждане, а скъсяването на тунела с 2 км не е съществено като икономия, обясни той.

"Зам.-кметът по финансите Барбалов наскоро обясни, че към 2025 г. Столичната община ще задлъжнее с 1 млрд. лева, отделно 1 млрд. лева е дългът на общинската "Топлофикация София", подчерта Бонев. При гласуването той подкрепи проекта, защото вече е в напреднал етап и е по-добре да се реализира.

Заемът от ЕИБ е много изгоден, защото лихвата е под 1%. За сравнение, китайските банки отпускат на Сърбия кредити с лихва 2%, 2.9% и 4%, изтъкна Симеон Колев от ГЕРБ. Срокът за изплащането е 25 години със 7 години гратисен период.
Докладът на ГЕРБ и ВМРО за тегленето на заема включва и продължението на третата метролиния с 3 км от станция "Хаджи Димитър" с още три до кв. "Левски", чийто строеж вече започна. Този проект обаче се финансира изцяло с европейски средства, но по Плана за възстановяване и устойчивост.


24 март 2022 - Дневник




Няма коментари


ключови думи
строителство, метро, инфраструктура, инфраструктурни проекти


още от категорията подземно строителство

препоръчваме
интересно
албуми
новини
календар
полезни връзки
Сигурност и дискретност Условия за ползване   Начало Принтиране  
За нас Контакти Реклама Референции
  Created by Website.bg