Строителите и регионалното министерство се обединиха около риска за започнатите строежи
Всички започнати строителни проекти в страната са в риск, ако не се намерят средства за тяхното завършване и механизъм за определяне на правдива цена на всеки етап от тяхното развитие. Около тази теза се обявиха министърът на регионалното развитие Виолета Комитова и председателят на Камарата на строителите в България (КСБ) Илиян Терзиев. За разлика от ситуацията преди месеци строителите вече не искат оставката на служебния министър и двете страни имат все повече общи виждания.
Сред тях е стремежът за търсене на допълнителни средства за завършване на вече започнатите строежи. От БСК са поели ангажимент до 2-3 седмици да посочат за какви суми стана дума предвид актуалните цени на материалите. Според инж. Терзиев предвид темпа на повишаване на цените на материалите и забавянето на доставките вероятно редица започнати големи инфраструктурни строителни обекти няма да бъдат завършени в срок.
Търсят се 1.5 млрд. лв. за ремонт и поддръжка на пътищата
Друг общ приоритет между строителните фирми и регионалното министерство е търсенето на 1.5 млрд. лева, за да се гарантират текущият ремонт и поддръжката на пътищата през следващата година. "Ще настоявам в следващия бюджет сумата да е колкото е възможно по-близка до тази, за да спрем да работим под стрес", посочи Комитова. Двете страни имат общи виждания също за гаранционните срокове на строежите и незаконните строежи.
И един спорен момент
Все още спорове има по договорите за инженеринг, при които една и съща фирма проектира и строи. Още през първия си месец в МРРБ Комитова обяви, че точно с такива контракти е имало злоупотреби с бюджетни средства от фирми като "Автомагистрали". Като цяло министерството е на мнение, че такива контракти за обекти с финансиране с държавни пари не са допустими, като за двата етапа от строежа трябва да има различни обществени поръчки. Камарата на строителите е на мнение, че такива контракти са възможни, но при определени условия - прозрачност и яснота кое и как ще се случва.
Като цяло в рамките на няколко седмици Виолета Комитова успя да оправи отношенията си с втора сериозна браншова организация, след като миналия месец постигна договореност с пътностроителните фирми за изплащане на дължимите им суми.