фирми продукти
представяме
работа
 
До 2024 г. трябва да са готови едва 50 километра от "Хемус", план за следващите участъци няма

Пътно строителствоЗа участъци 1, 2 и 3 (с обща дължина 51 километра) от автомагистрала "Хемус" са сключени договори със срок за изпълнение 2024 г., на 4, 5 и 6 има незаконно строителство без нужните разрешения, а 7, 8 и 9 дори не са с уточнено трасе. Това съобщиха на пресконференция регионалният министър Виолета Комитова и шефът на държавния строителен контрол арх. Влади Калинов.

Така Комитова отговори на обвинения, че служебното правителство е спряло или бави строежа на ключовата магистрала, за която бившият премиер Бойко Борисов обявяваше неведнъж, че ако управлява, ще е готова изцяло през 2024 г.

Какво остава да се построи от "Хемус"

Участък 1 (15.26 км) - започва от Боаза, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка, и ще е до пресичането с път III-307 Луковит - Угърчин, включително пътен възел "Дерманци".

Участък 2 (19.2 км) - от края на пътен възел "Дерманци" - при пресичане с път III-307 Луковит - Угърчин, до връзката с път III-3005 Радювене - Катунец, включително пътен възел "Каленик".

Участък 3 (17.08 км) - започва от края на пътен възел "Каленик" при пресичането с път III-3005 Радовене - Катунец до връзката с път II-35 Плевен - Ловеч, включително и пътен възел "Плевен".

Участък 4 (26.8 км) - от края на пътен възел "Плевен" при пресичане с път II-35 Плевен - Ловеч до път III-301 Летница - Ловеч, включително пътен възел "Летница".

Участък 5 (23.2 км) - от края на пътен възел "Летница" при пресичането с път III-301 до път III-303 Бутово - Павликени, включително и пътния възел.

Участък 6 (32.6 км) - от края на пътния възел на път III-303 Павликени - Левски до път 1-5 Русе - Велико Търново, включително и пътния възел.

Тези шест участъка трябва да се изградят от "Автомагистрали" АД с 1.3 млрд. лева.

Участък 7 (43.6 км) - след пресичането на път I-5 Русе - Велико Търново до км 265 при пресичането с път II-51 Бяла - Търговище.

Участък 8 (33.5 км) - след пресичането с път II-51 Бяла - Търговище и е до връзката с път II-49 Търговище - Разград.

Участък 9 (11.9 км) - участъкът е от пресичането с път II-49 и до изграждащия се в момента участък Белокопитово - Буховци, при пресичането на път I-4 с път III-5102.

1.38 млрд. лева са предвидени за тези участъци.

Незаконно строителство и липса на трасе

"Участъците 1, 2, 3 имат одобрен подробен устройствен план, отчуждаване, одобрен инвестиционен проект, разрешения за строеж. По тях няма забележки и в момента се строят", обясни Калинов след проверка на ръководената от него дирекция.

За участъци 4, 5 и 6 има одобрен подробен устройствен план, няма приключило отчуждаване, няма одобрени инвестиционни проекти и разрешение за строеж. В тях е установено незаконно строителство - в участък 4 са извършени строително-монтажни работи на 16.5 км от трасето, в 5 е отнет хумусът и са проведени изкопни работи на около 8.3 км от общо 23, в 6 няма изпълнени строително-монтажни работи.

За участъците 7, 8 и 9 няма одобрен подробен устройствен план, няма отчуждителни актове и инвестиционни проекти, няма разрешение за строеж, няма и строително-монтажни работи. Няма избрано трасе за участъци 7 и 8 също няма установено трасе.

"Агенция "Пътна инфраструктура" е сключила договори с проектанти, с консултанти, с различни фирми, изпълняващи специфични видове строежи - подлези, надлези, виадукти. За всичко останало изпълнител би трябвало да е "Автомагистрали". По тяхна информация за 1 година биха могли да изпълнят 3 км магистрала. Държавното дружество е сключвало договори за големи суми с други фирми с две споразумения - за доставка на материали и наем на техника", каза Калинов.

Виолета Комитова заяви, че в министерството обмислят казуса и е много трудно е да се каже как ще продължи строителството.

"Копано е в неотчуждени имоти от анонимен строител, защо собствениците не реагират? Това са много странни обстоятелства. Насипите са без установено качество, защото няма официален строител. Най-важното на един път е основата, затова често се сблъскваме с ремонт на ремонта. Няма съставени актове от строителството и като се набразди асфалтът впоследствие, няма от кого да се търси отговорност", обясни тя, като изтъкна, че цената на магистралата е 17 млн. лева на километър, а 1.5 млрд. са разплатени на фирми доставчици през 2019 и 2020 г. Съобщи също за сигнал за незаконни насипи от магистралата в горска територия и съсипани 187 декара гора.

Заместникът й Иван Шишков каза, че строителството тепърва трябва да започне, след като незаконното бъде спряно.

Без разрешение за строеж са ремонтирани и язовири

"Нито една от стените на десет язовира не е ремонтирана с разрешение", каза по повод възложените дейности от Държавната консолидационна компания министърът на икономиката Кирил Петков, който също присъства на пресконференцията.

"Няма кой да поеме отговорността, ако стените се напукат или стане авария", каза той и анонсира, че поради тази причина днес ще уволни последния несменен член на борда на директорите на ДКК.

"Става дума за сигурност. Това е максималното ниво на безхаберие. Емблема какво означава да се строи в режим на корупция. Ще търся и друга отговорност освен уволнението", каза Петков и добави, че назначаването на нови шефове на компанията е приоритет.

Гаранция за извършените ремонти трябва да поеме държавата. Всички частни фирми не носят никаква отговорност, обясни за ремонтите на язовирите Влади Калинов.

Държавната фирма "Монтажи", която е под шапката на Държавната консолидационна компания (ДКК), също както и "Автомагистрали", е сключвала договори с подизпълнители за изпълнение на възложени на нея дейности, като са плащани милиони в аванс. Това показва проверка на Министерството на икономиката в ДКК, за която Петков съобщи през юни.

Според данните през 2018 година ДКК е сключила с "Монтажи" 266 договора за ремонт на язовири на обща стойност 632 млн. лева, които са били изплатени авансово. "Монтажи" няма капацитет да извърши планираните дейности и без конкурс ги превъзлага на частни компании.

Министърът направи и проверка на един от ремонтираните язовири - "Пазар дере" до Ловеч, за който са дадени 2.35 млн. лв. Инж. Владимир Барзов от междуведомствената група, извършила проверката, коментира, че на база отчетната документация на ремонта цените на материалите и отделните дейности могат да бъдат определени като "бутикови".

"Един специфичен хидротехнически бетон, който в София е 126 лева, тук е актуван за 219 лева плюс 30 лева транспорт, т.е. приблизително двойни цени за бетона. По-фрапиращи са цени на транспортни разходи. Обикновено цените варират между 15-20 стотинки на тон/километър. А тук цените, които са искали и са взели съответно от държавата, са 1.16 лева на тон/километър, т.е. 5 пъти по-скъпо", допълва той.


9 септември 2021 - Дневник




Няма коментари


ключови думи
пътно строителство, пътна инфраструктура, инфраструктурни проекти, пътни проекти


още от категорията пътно строителство

препоръчваме
интересно
албуми
новини
календар
полезни връзки
Сигурност и дискретност Условия за ползване   Начало Принтиране  
За нас Контакти Реклама Референции
  Created by Website.bg