
Двойно увеличение на продажбите на ПВЦ и алуминиева
дограма се очаква през 2005 година в сравнение с миналата. Основната причина за това е голямата държавна поръчка за енергийна ефективност на болниците и училищата. Прогнозата е на инж. Велимир Златарев, член на управителния съвет на асоциация "Български врати и прозорци". По неофициални данни през 2004 г. продажбите са се увеличили с около 15% в сравнение с 2003 г.
Другата причина за повишения ръст на продажбите е масовото
ново строителство и
ремонтите. Преобладаващо е желанието на инвеститорите новите сгради да са с ПВЦ или алуминиева дограма, която е предпочитана заради добрите си изолационни качества. Дървени прозорци обикновено се поставят на 10-15% от новите постройки, които се строят в крайградските райони. При ремонтите в около 60 на сто от случаите дървените прозорци се заменят с ПВЦ или алуминиеви, сочат наблюденията на строителни фирми.
През следващите пет години продажбите на ПВЦ и алуминиева дограма ще нарастват с около 30% годишно, смята инж. Златарев. Според него това ще се случи, при условие че успоредно със санирането на държавния сграден фонд започне това и на частните жилища. Това може да стане, ако живеещите се обединят в асоциации.
Заради голямото търсене бързо нараства и броят на фирмите, които предлагат тази услуга. Ако преди две години те са били не повече от 1000, то сега в цялата страна между две и пет хиляди фирми предлагат дограми, като една трета от тях са прекупвачи. Например в София само за година броят на специализираните магазини и складове за дограма е нараснал от 55 на 80, показват данните на Столичната община, базирани на постъпилите искания за разрешения за извършване на търговска дейност.
Магазините обикновено се използват като мострени зали за сключване на договори с клиентите. След 2007 г. се очаква някои от големите фирми, производителки на дограма, от страни на Европейския съюз да излязат директно на нашия пазар. Заради нарасналото потребление е възможно и изграждането на нови предприятия за разкрояване на профили и изработка на готова дограма по типови проекти.
Цените на ПВЦ и на алуминиевата дограма от началото на годината са поскъпнали. Причината е увеличението на цените на материалите - метали, пластмаси, гуми и стъкла, с 6 до 10 на сто, каза инж. Златарев. Според експерти в бранша несериозно е да се каже колко излиза квадратен метър, защото дограмата е сбор от множество компоненти.
Все пак кв.м дограма, направен от качествени продукти, не може да струва по-малко от 100 евро на кв.м. В момента средната цена на квадратен метър стандартна ПВЦ дограма с три камери е между 130 и 180 лв., а най-евтиният вариант на алуминиевата без двоен стъклопакет струва около стотина лева.
В момента пазарът на дограмите е най-хаотичният и нерегулиран, твърдят от бранша. Затова преди няколко месеца беше създадена асоциацията "Български врати и прозорци". В момента няма изискване компаниите да имат сертификат за качество, произход на продукцията и т.н. Така на клиентите се дават гаранции от година-две, въпреки че по Закона за устройство на територията минималната гаранция трябва да бъде пет години, каза инж. Златарев. Една фирма, която е работила с некачествени продукти на пазара една-две години и след това се появат първите оплаквания от клиенти, обикновено след това се закрива, а нейният собственик регистрира нова компания с друго име, твърдят от бранша. Те съветват клиентите освен да гледат цените да подбират фирмите и по това от колко време са на пазара и какъв срок гаранция за качество дават.
11 май 2005 - в. Дневник