
Най-големите компании в търговията със строителни материали, сред които Топливо, Ваджо комерс,
Ташев - Галвинг, Тилком, Парос, Ерато холдинг и други се обединиха в акционерно дружество "Български строителни маркети" (БСМ). БСМ е българският отговор на чуждите вериги Мосю Бриколаж и Практикер. Целта е създаване на силна българска марка, каза председателят на управителния съвет на акционерното дружество Тошко Тотев.
Така след обединението на хранителните магазини под марката СВА това правят и обектите за търговия със строителни продукти.
В БСМ влизат 26 независими търговци на строителни материали, които държат половината от пазара. Групата действа на принципа на търговска верига за покупко-продажба. Целта й е да стане най-голямата за търговия със строителни материали у нас. Всяка фирма акционер има своя мрежа от складове и магазини в страната, като техният брой е над 130, а в София търговските обекти са над 40.
Идеята ни е до края на следващата година да започнем изграждането на български хипермаркет, посочи Тотев. В момента се търси подходящ терен и се набират средствата. Набраният уставен капитал е 800 хил. лева, като акционерното дружество е отворено и за нови членове, посочи Тотев. Той обеща цените в българския хипермаркет да бъдат по-ниски от тези в Практикер и Мосю Бриколаж. В момента 60% от стоките в чуждите вериги се доставят от търговци в бранша, които са членове на БСМ, каза Тотев.
Инициативата на търговците на строителни материали наподобява тази на собствениците на магазини за хранителни стоки. Преди две години, за да оцелеят в конкуренцията на Метро, Била и Хит, те се обединиха във верига "СВА България". Сред акционерите е и унгарското СВА за разлика от тези за строителни материали, където всички акционери са български компании.
БСМ е създадено по опита на новоприсъединилите се страни - членки на Европейския съюз. "Когато бяхме при колегите в Полша, ни попитаха кои западни вериги са у нас. Ние им казахме, че засега са само две, а те ни отговориха, че при тях са 20 и всяка една има по 10 хипермаркета. Така ни посъветваха да се обединяваме, колкото се може по-бързо, за да защитим българския търговец срещу инвазията на големите вериги, които се очаква да дойдат", разказа Тотев.
В момента у нас са стъпили само две чужди вериги. Първи преди пет години строителен хипермаркет от рода "Направи си сам" направиха Мосю Бриколаж.
Собственик на веригата е "Доверие Брико". Досега са открити четири магазина - два в София и по един в Пловдив и Варна. Предстои откриването в Благоевград и Русе, като плановете на компанията са до лятото на 2007 г. техният брой да стане общо 10. Инвестициите възлизат на около 30 млн. лв., като за 2004 г. компанията отчете оборот от 60 млн. лв. и ръст в продажбите от 20 на сто.
Другата верига на българския пазар е Практикер, която има три хипермаркета в София, Варна и Пловдив. На 18 октомври предстои да отвори врати и вторият магазин на веригата в столицата, който е разположен до хранителния хипермаркет "Хит" в "Люлин". Бизнес планът на Практикер включва строителството на още 5 магазина, като общият размер на планираните инвестициите възлиза на около 50 млн. евро.
Двете вериги едва ли ще се притеснят от обединението на българските магазини. Причината е, че като начин на търговия те са коренно различни. Чуждите вериги са хипермаркети и се разпростират на площ от 5 до 10 декара в покрайнините на града за разлика от българските магазини, по-голямата част от които са от типа на кварталната железария.
Освен Практикер и Мосю Бриколаж българските търговци на строителни материали очакват още чужди вериги да стъпят на нашия пазар. Интерес вече са заявили германската Оби и австрийската Баумакс. В началото на годината управляващият директор на Баумакс Мартин Есл, цитиран от австрийската агенция АПА, заяви, че намеренията им предвиждат откриване на около 15 хипермаркета в България, като първият ще бъде открит до края на 2006 г.
Основните причини за интереса на чуждите вериги към България са стабилният икономически растеж, нарастващото потребление и ръстът в кредитирането.
Ръстът в строителството е устойчив, като се прогнозира през следващите две години до приемането ни в ЕС той да расте с около 15% годишно. Това предопределя и увеличаване в продажбите на строителни материали. По данни на Асоциацията на търговците на строителни материали за 2004 г. оборотът в сектора е бил 1.5 млрд. лв. Очакванията са тази година също да бъде над един милиард лева.
в. Дневник