Южната дъга на София ще е готова през август догодина, АМ "Хемус" най-рано 2023 г.
Южната дъга на околовръстното на София ще бъде напълно завършена през август 2021 година, обяви зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков в ефира на БТВ. Участъкът от 6 километра, който свързва АМ "Тракия" и Цариградско шосе с ж.к. "Младост", е един от най-натоварените в страната.
Заместник-министърът даде и срок до 2024 година за пътуването по магистрала от София до Варна. "Предвидили сме всички възможности за забавяне на процедурите заради обжалвания. Възможно е магистралата да е готова няколко месеца по-рано - 2023 г. Първият участък на АМ "Хемус" е готов, продължава работата по трети и десети участък. Имаме подсигурено финансиране с пари от излишъка", заяви Нанков.
"За АМ "Струма" сроковете са до 2026 г. Магистралата може да бъде завършена с държавно финансиране. Остава само Кресненското дефиле", каза още той. На магистралата в момента се проектират и са възложени за изпълнение нови екологични мерки за съществуващото трасе през сложния участък през дефилето. Отсечката може да бъде завършена и с национално финансиране от тол системата, а средствата в този програмен период да бъдат пренасочени - например към АМ "Европа", заедно с жп отсечката, което ще е доказателство за интегрирания и комплесен подход при определяне и изпълнение на транспортните проекти. Първият участък от магистралата до Калотина предстои да бъде завършен през тази година.
Процедурата за тунела под Шипка е под условие, като ще се търси финансиране чрез бюджета на АПИ, приходи от тол такси, европейски средства или заеми. Малко над 240 млн. е цената, на която е обявена обществената поръчка, като се очаква тя да бъде намалена. Нанков обясни и че това ще най-дългият тунел в страната - около 3 километра. Ще има още 4 малки тунела, 6 виадукта и мостови съоръжения.
Идеята за разширяване на АМ "Тракия" между София и Пловдив не е изоставена. Предстоят геоложки проучвания на трасето.
Държавата има готов механизъм за продължаване на Националната програма за енергийна ефективност. Тази програма обаче първо трябва да се подложи на широк обществен дебат и да постигнем както политически, така и обществен консенсус. Така Нанков коментира направеното искане на Камарата на строителите пред премиера Боорисов вчера за връщане на държавната програма за саниране. "Ако при големите инфраструктурни проекти участват основно най-големите фирми, то при санирането са малките и средните", каза Нанков. Затова и програмата е важна, но първа ще мине на обществено обсъждане, обяви още зам.-министърът.
По отношение на другото искане, което строителите вчера отправиха към премиера, а именно промяна в наредбата, която забранява всякакви строително-мантажни дейности между 14-16.00 ч., Николай Нанков не заяви дали подкрепя тяхното искане, но каза, че наредба се променя единствено след обществено обсъждане.