Околовръстна велоалея обмисля Столичната община върху старите жп линии
Околовръстна велоалея, която да свързва всички паркове в София, разработва Столична община, обяви кметът Йорданка Фандъкова във фейсбук. Трасето ще минава по старите изоставени жп линии, които ще бъдат преустроени във велоалеи.
"Финализираме разговорите с министъра на транспорта и имаме готовност да започнем изграждането на първия етап - линеен парк с места за почивка, спорт и велоалея - от гара "Пионер" под бул. "Цариградско шосе" зад "Арена Армеец", през съществуващата естакада на бул. "Шипченски проход" до Висшето транспортно училище", уточнява Фандъкова.
Работната група на общината разглежда и предложението зеленото трасе да минава и по бул. "Т. Каблешков" – по река Владайска – до стадион "Септември" в район "Красна поляна". Там ще се използва жп трасето по бул. "Вардар", допълва кметът.
Бъдещото зелено околовръстно на София ще е 32 км, съобщи Би Ти Ви. Столичната община преговаря за жп трасетата, повечето от които са собственост на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Според главния архитект на София Здравко Здравков изграждането върху старите жп линии на зелен линеен парк ще осъществи връзката между всички паркове в столицата. "По този начин ще създадем напречна връзка, която ще облекчи движението и на пешеходците и велосипедистите", каза той пред Би Ти Ви.
Сдружение на архитекти, урбанисти, жп инженери и социолози обаче имат различно виждане за бъдещето на старите жп линии в София. Те могат да се свържат с действащите жп линии и влаковете от Перник, от Банкя, от Своге, Елин Пелин и Пирдоп да влизат навътре в София по тези изоставени сега жп линии в града. Но първо трябва да бъдат възстановени релсите и спирките по тях.
"Така ще се намали автомобилният поток към столицата от работещите в нея жители на селищата в околовръст от 40-50 км", смята Веселин Кирев, координатор на гражданската инициатива "За обществен и релсов транспорт". Това решение е възприето в много европейски градове - Копенхаген, Щутгарт, а в Берлин от жп вагони зареждат магазините.
"Влак свързва Атина и Пирея и той влиза навътре в тях със спирки като градски транспорт. Представете си, ако това стане между София и Перник, колко сериозно ще облекчи автомобилния трафик", пита Кирев.