Прокарване на шосетата през пустеещи земи и телефонно покритие на магистралите предвижда нова наредба
Осигуряване на радио- или телефонна връзка по автомагистралите и скоростните пътища, изграждане на пътни трасета предимно през пустеещи земи и до 10-метрова зона, в която край пътя да няма никакви обекти, предвижда проект на Наредба за проектиране на пътища, публикувана за обществено обсъждане на сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. След приемането им правилата ще важат при проектирането на нови и при реконструкцията на съществуващи шосета.
В момента проектиране на пътища и съоръженията по тях се прави по остарял модел, текстовете не са актуални и в тях липсват важни раздели, отнасящи се до проектиране на пътни възли и кръгови кръстовища, на зони за отдих, за обхват и съдържание на пътните проекти и др., се казва в аргументите в подкрепа на документа.
Според проекта на нормативния акт пътищата трябва да отговарят на екологични изисквания, поради което трябва да се избягва преминаване през вододайни зони и природни резервати. Приоритетно те ще минават през необработваеми и слабо продуктивни земи, като могат да вървят само по границите на земеделски земи с трайни насаждения.
Регламентираната в проекта на наредбата безопасна зона, в която не трябва да има билбордове, преместваеми обекти, дървета, стълбове и други препятствия, започва от края на активната лента за движение, варира от 1.5 м за третокласни и местни пътища и скорост по-ниска от 60 км/час до 10 м при автомагистрали и скоростни пътища.
С наредбата се въведени и нови видове кръгови кръстовища, като се предвижда те да могат да бъдат изграждани на места, където се пресичат повече от четири пътни потока, както и на места, където обикновеното кръстовище ще бъде със сложна геометрия. Според наредбата такива съоръжения са подходящи и при ситуация, в която разликата в прогнозната интензивност на движението по основното и второстепенното направление на движението е не повече от 30%, практически е трудно да се установи кое е главното направление и въвеждане на път с предимство не би отговаряло адекватно на транспортната интензивност.
В документа е обърнато внимание и на велоалеите, като те трябва да са широки минимум 1.25 метра, ако са за една лента на движение и 2 метра при две ленти. Общите алеи за колоездачи и пешеходци трябва да са широки минимум 2.50 метра.