
Близо 850 000 кв. м нови складове, логистични и производствени бази се очаква да бъдат изградени в София и района в близките три години, сочат прогнозите на консултантската компания Colliers International. Основната част от инвестициите ще бъдат насочени към източната част - около летището, гара Искър и Казичене, където са едни от най-бързо развиващите се промишлени и логистични зони на столицата. Според анализ на компанията голяма част от бъдещите площи в този сегмент ще бъдат осъществени под формата на т.нар. спекулативни проекти, които се разработват от професионални инвеститори в имоти с цел реализиране на доходност от отдаването им под наем и продажба на по-късен етап. Наематели са основно големи дружества, работещи в областта на търговията, логистиката и различни видове производства.
Анализ на Colliers за 2005 г. сочи, че заради бързите темпове, с които нараства търсенето на модерни складове, към края на годината процентът на незаетите новоизградени бази от този тип в столицата е клонял към нула. Очаква се търсенето да продължи да расте, като се има предвид навлизането на големи търговски вериги и тенденцията към изнасяне на производства от Западна Европа и САЩ към региона. Друг фактор са и повишените изисквания на ЕС към повечето български компании за стандартизация на производствената и скадовата им дейност, отчитат от консултантската компания. По нейни данни засега основната част от модерните складовe остава съсредоточена в София, където към края на миналата година са се отдавали под наем около 80 000 кв. м. Основната част обаче са изградени за собствено ползване от дистрибуторски и логистични компании, докато делът на инвестиционния продукт е незначителен. През последните години инвестициите в складови бази вървяха по две схеми - първата е строителството за собствени нужди, като част от излишните за дружеството площи могат да се отдадат на външни ползватели.
Другият вид е т.нар. строителство по поръчка (build to suit), при което сградата се съобразява с нуждите на съответната, най-често търговска или спедиторска компания, която впоследствие се нанася в нея под наем, изброи изпълнителният директор на Colliers Bulgaria Иван Велков. По втората схема бяха изградени логистичният център на Royal Frans Maas и сградата на TNT край столичното летище, комплексите на Volvo Trucks и Iveco Trucs на бул. "Европа", сградата на "Софарма" в жк "Надежда" и др. Според Иван Велков обаче през последната година част от големите инвестиционни компании се ориентират и към реализация на собствени проекти за складови и логистични площи, за да отговорят на нарастващото търсене на пазара. Сред големите проекти от този тип е бъдещият логистичен център край столичното летище на "Уббикалиа България", която изгради комплекса на Volvo Trucks Corporation по поръчка на компанията. Проектът в района на аеропорта ще бъде разположен на 20 дка и ще включва складова и обслужваща офисна част.
Изграждане на голям карго център до летището планира и "Соравия България", чиито първи инвестиционни проекти у нас бяха в офис сгради. Комплексът ще е на терен от 36 000 кв. м и ще включва складови и офисни площи. Около 115 000 кв. м ще бъде разгърнатата застроена площ на логистичния и бизнес парк, който планира да започне американската компания "Тишман" също в района на аеропорта. "София еърпорт център" ще бъде изграден на около 13 хектара и засега се очертава като най-мащабния проект в района. По мнение на брокерите към момента София е най-развитият пазар на складови и производствени площи, но потенциал имат и Пловдив, както и големите пристанищни градове. Тъй като пазарът на индустриални площи у нас е сравнително млад, обаче трудно могат да се направят точни прогнози за доходността. По различни оценки добрите проекти в този сегмент се очаква да донесат доходност от над 10% годишно. Според Colliers за големи инвестиционни покупки на складови площи още е рано да се говори, тъй като това са дългосрочни и сложни за управление проекти, които в повечето случаи са и в доста начална фаза на реализация.
31 август 2006 - в. Монитор