
Засилените темпове на строителство, особено на бизнес сгради и хотели, доведе до значителен ръст в производството на мебели. Това стана ясно по време на специализираното изложение, което беше открито в четвъртък в Интер експо център в София.
Производството на мебели за 2004 г. се е увеличило с 18 на сто до 280 млн. евро в сравнение с отчетените 240 млн. евро през 2003 г., съобщи изпълнителният директор на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост Геновева Христова. Износът за миналата година също бележи сериозен ръст и достига 25 на сто в сравнение с 2003 г. Положителното салдо е 80 млн. евро. Тенденцията за развитие на производството ще се запази със сходни темпове през тази година, смятат специалистите.
Повечето големи компании от бранша потвърдиха ръста в продажбите. Русенската фирма "Фантастико мебел" отчита ръст от около 20 на сто в продажбите си за 2004 г., съобщи генералният мениджър на дружеството Венцислав Иванов. Компанията е специализирана в производството на кухни, спални или хотелско обзавеждане и офис мебели. Плановете на компанията са след изложението да открие офис и в столицата, за да засили позициите си на вътрешния пазар.
От ОРТ - друга голяма компания в бранша, също отчитат сериозен ръст в продажбите си за 2004 г., обясни генералният директор на компанията Младен Цонев. По думите му увеличението възлиза на около 30 на сто. Оборотът на компанията за миналата година е от около 7.5 млн. евро, а пазарният й дял по данни от самото дружество е 8-12 на сто.
Основните външни пазари за българската мебелна промишленост са страните от ЕС, където отива над половината от износа. На второ място се нареждат САЩ. В чужбина се търсят предимно българските маси и столове, които съставляват около 75 на сто от общия обем на износа. Ръст от около 20 на сто се отчита и в търсенето на тапицирани мебели, допълни картината в бранша Христова.
Активното строителство на хотели през последните години доведе и до сериозен ръст в сегмента на хотелско обзавеждане. Това се потвърждава и от мнението на специализираните фирми за обзавеждане в туризма, които взеха участие в изложението. Годишното увеличение на продажбите ни е в размер на 20-25 на сто, обясниха от "Булдекор". Компанията е специализирана в областта на обзавеждането на стаи в хотели, както и на помещения за хранене, ресторанти и др. Около 30 на сто от продукцията е предназначена за износ за страните от ЕС. За увеличение потвърдиха и от друга българска компания, специализирана в производството на кухненско обзавеждане - пловдивската "Стефан Щерев".
Собствениците на хотелите предпочитат евтиното оборудване и не обръщат голямо внимание на качеството. След две години обаче те са изправени пред проблема с бързото износване и трябва да се преобзавеждат. Това обясни Мариана Чалъкова, която е управител на "Сити дизайн деволопмънт". Компанията е вносител на осветителни тела и на подово покритие за хотели. По думите й "по-пестеливи" са хотелите по морето, които гонят и бърза печалба.
Въпреки положителните резултати в индустрията, местният пазар все още е далеч от обема на продажбите в Европа. Във Великобритания например хората си сменят мебелите на 3 до 5 години. По този показател страната ни изостава, като у нас хората подменят обзавеждането си средно на 20 години.
Сериозна пречка пред дейността на компаниите е и големият внос на мебели от Азия - Китай, Филипините, Тайланд и т.н. Техните цени са изключително ниски и съответно с по-ниско качество. Азиатският внос е и основният проблем на останалите европейски страни. Шансът на българските компании да се справят с наплива на азиатските стоки е да заложат на оригинален дизайн и високо качество, обясни Христова.
Мебелната промишленост става все по-привлекателна за чуждите компании от бранша. Доказателство за това са зачестилите посещения на представители на чужди мебелни предприятия. Очаква се в началото на следващия месец у нас да бъде подписано споразумение между италианската камара на производителите на мебели и българската браншова организация за изграждането на технологичен център за сертифициране и изпитване на мебели у нас, съобщи Геновева Христова. По думите й подобна лаборатория все още няма на Балканите, а българските компании ще спечелят много от изграждането й, най-вече след приемането ни в ЕС, когато те няма да имат правото да продават продукцията си без необходимите сертификати. Също така се очаква през ноември страната да бъде посетена от представителите на големи западни компании, сред които италианската CALL Italia, испанският производител на дограми Confemadera Industry и др. Целта им е да намерят у нас партньор за производство, под формата на джойнт-венчъри, допълни Христова.
14 октомври 2005 - в. Дневник