фирми продукти
представяме
работа
 
Ползваме повторно под 50% от строителните отпадъци

Ползваме повторно под 50% от строителните отпадъциПод половината от строителните отпадъци у нас се рециклират. Това обяви по време на тематична конференция в София доц. Румяна Захариева от УАСГ. По думите й през 2015 г. официалната статистика е отчела 53%, но експертът смята, че не са били обхванати всички законни места за депонирането им или инсталации за оползотворяването им.

"97% от влаганите в строителството материали подлежат на рециклиране", обясни доц. Захариева. "Още преди 10 години в Холандия, Германия и Дания делът на повторното им използване е достигнал 93 на сто. У нас най-голям източник на отпадъци е пътният сектор - 33%, следвано индустрията - 26%, разрушаването на сгради - 23%, и с по 3% - жп инфраструктурата и битовите ремонти и новото строителство - 12%, като в последния случай става дума основно за земни маси", уточни експертът. Според нея нелегалните сметища за строителни отпадъци са основно от малки строежи и битови ремонти.

По време на конференцията "Как да печелим от отпадъци", стана ясно още, че най-често рециклирани строителни отпадъци се влагат при изграждането и ремонта на пътища. Причината е законовото изискване техният дял да е 8% от използваните в проекта. "За това и повечето пътно-строителни фирми вече имат собствени мобилни рециклатори, но те се използват само за техни нужди", поясни доц. Захариева.

Големият проблем е, че в много области на страната - Видин, Монтана, Ловеч, Плевен, Велико Търново, Търговище, Силистра, Габрово, Перник, Кюстендил, Благоевград, Хасково, Смолян, Кърджали, Ямбол - няма инсталации за рециклиране и там се разчита на събирането им в специални депа.

Доц. Захариева смята, че няма причини рециклираните строителни материали да са по-скъпи от добива на естествените, защото за тях не се плаща концесия и не им се прави допълнително промиване. Тя посочи пример със "Софийска вода", която купува с 20% по-евтини скални материали от рециклатора край Враждебна, отколкото да ги доставя от кариери в страната, които са по-отдалечени. За да се плати по-ниска такса при доставката до рециклатора е добре строителните отпадъци да бъдат предварително сортирани и за тях се плаща 3 лв./т, срещу 8 лв., ако не са разделени. За депонирането им на законно сметище цената е 45 лв. за тон, като до 2020 г. трябва да достигне 95 лв.

"В целия ЕС цените на рециклираните скални материали са с 20-30% по-ниски, за да се стимулира търсенето им", обясни тя. По думите й голяма част от арматурата за железобетонните конструкции у нас се произвежда от скрап, но в България все още няма механизъм металурзите да декларират каква част от съдържанието е от метални отпадъци.


15 юни 2018 - Монитор

Добави коментар


Няма коментари


ключови думи
строителство, строителни дейности, строителни отпадъци


още от категорията строителство, строителни дейности

препоръчваме
интересно
албуми
новини
календар
полезни връзки
Сигурност и дискретност Условия за ползване   Начало Принтиране  
За нас Контакти Реклама Референции
  Created by Website.bg